Followers

Sunday 17 June 2012

Semester Baharu Bermula dengan Sambutan Israk Mikraj


Assalamualaikum..

Syukur Alhamdulillah kerana tiga minggu cuti semester telah pun menutup tirainya. Semoga ibadah dan amalan ketika bercuti mendapat keberkatan dan diterima oleh Allah Swt. Untuk pengetahuan semua, Karnival Gerak Kerja Kokurikulum  (KAGUM) telah diadakan pada waktu cuti semester ini dan dilaksanakan di IPG Kampus Perlis, Perlis. Malah saya sendiri telah menghadiri program tersebut sebelum ke program seterusnya di Sabah.

Diharapkan dengan bermulanya semester yang baharu ini, kita dapat sentiasa beramal soleh dan lebih bertaqwa kepada Allah Swt. InsyaAllah. Semoga Allah permudahkan urusan kita pada semester baharu ini dengan sempurna. Tambahan lagi, permulaan semester ini disambut dengan sambutan Israk dan Mikraj yang menjadi salah satu peristiwa penting dan bersejarah dalam kalendar Islam.

Apabila kita berbicara mengenai Israk dan Mikraj ini, kita secara spontan akan terbayang kisah perjalanan Rasulullah S.A.W bersama malaikat Jibril dan Mikail yang boleh dibahagikan kepada dua fasa.

  1. Israk yakni perjalanan Nabi SAW menaiki binatang Buraq dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil Aqsa, di Baitulmaqdis, Palestin.
  2. Mikraj ialah perjalanan dari Masjidil Aqsa ke Sidratil Muntaha di langit yang ketujuh. 


Ketahui lebih lanjut mengenai Israk dan Mikraj ini di sini.

Peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah S.W.T dan takut kepada kekuasaan-Nya.

Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.

Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.

Dengan kita mendengar dan menghayati kisah dan cerita yang berlaku di dalam peristiwa Israk dan Mikraj kita perlu ambil ikhtibar dan yakin bahawa bumi Baitulmaqdis Palestin yang menjadi tempat bermulanya Mikraj Nabi SAW adalah bumi penuh berkah dan terdapat Masjidil Aqsa (kiblat pertama umat Islam)
Baitulmaqdis dan Masjidil Aqsa adalah harta umat Islam yang telah dirampas oleh Zionis Yahudi laknatullah.

Umat Islam perlu berusaha, berkorban dan berdoa semoga tempat suci umat Islam ini dapat dipulangkan kembali kepada pangkuan umat Islam. Peristiwa Israk dan Mikraj akan lebih bermakna apabila umat Islam seluruhnya dapat membantu saudara-saudara kita di Palestin dan dapat memulihkan dan menguasai Baitulmaqdis dan menghalau Yahudi laknatullah daripada menguasai dan membunuh saudara-saudara kita di Palestin.

Sekian,
dipetik daripada Petikan Artikel iluvislam.com

No comments:

Post a Comment

ceriakan laman ini dengan komen anda.